Przemyśl wprowadza nowe Zespoły Szkolno-Przedszkolne: Co to oznacza dla uczniów i rodziców?
Podczas listopadowego posiedzenia Rady Miejskiej Przemyśla zapadły decyzje dotyczące stworzenia sześciu zespołów szkolno-przedszkolnych, które będą składać się z lokalnych szkół podstawowych i przedszkoli. Dodatkowo, jedno z przedszkoli zostanie włączone do istniejącego już Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1. Planowane zmiany mają wejść w życie z dniem 1 września 2026 roku. Projekt ten, który powstał w 2025 roku, przeszedł przez rozległe konsultacje z różnymi interesariuszami, takimi jak dyrektorzy placówek, nauczyciele, rodzice i związki zawodowe, a także radni. Pomimo tych działań, wciąż krążą nieprawdziwe informacje na temat reorganizacji, które wywołują niepotrzebne obawy wśród społeczności.
Rzeczywisty wpływ zmian na placówki oświatowe
Kluczowym aspektem reorganizacji jest to, że nie wpłynie ona na codzienną działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkół i przedszkoli. Zmiany dotyczą wyłącznie sfery zarządzania, łącząc jednostki pod wspólnym dyrektorem i administracją ekonomiczną. Ważne jest, że placówki pozostaną w swoich dotychczasowych lokalizacjach i zachowają swoją tożsamość, w tym nazwy, patronów oraz struktury kolegialne, takie jak rady pedagogiczne i rodziców. Dzieci i rodzice nie odczują bezpośrednio tych zmian, ponieważ nie są one fizyczne, ale administracyjne.
Bezpieczeństwo zatrudnienia dla nauczycieli i pracowników
Reorganizacja nie przewiduje zwolnień wśród nauczycieli i pracowników administracyjnych. Zmiany te mają na celu zapewnienie większej stabilności zatrudnienia i możliwości pracy na pełny etat. Dzięki wspólnej obsłudze administracyjnej, z czasem zmniejszy się liczba stanowisk w tej sferze, jednak proces ten będzie stopniowy, uzależniony od naturalnych ruchów kadrowych, takich jak przechodzenie na emeryturę.
Zmiany w zarządzaniu i ich konsekwencje
Największe zmiany dotkną dyrektorów placówek oświatowych, którzy będą musieli przejść przez proces konkursowy na nowe stanowiska w zespołach. W dalszej perspektywie, część pracowników administracyjnych może zostać przeniesiona na inne stanowiska. Mimo tych wyzwań, celem projektu jest konsolidacja zarządzania, co ma przynieść korzyści w postaci bardziej efektywnego funkcjonowania placówek.
Podsumowując, zaplanowane zmiany mają na celu usprawnienie zarządzania placówkami oświatowymi bez wpływu na codzienną edukację i opiekę nad dziećmi. Projekt, poprzez swoje założenia, ma zminimalizować niepokoje i zapewnić płynność działania wszystkich jednostek wchodzących w skład nowo powstałych zespołów szkolno-przedszkolnych.
Źródło: Urząd Miejski w Przemyślu
